woensdag 21 september 2011

Dag 2 op school.

Eerst een uitleg over Moderne Media. Meteen al stof tot discussie. Aantekeningen die ik heb gemaakt zijn:
  • Er ontstaat een nieuwe mens, homo zappiens. (W. Veen 2006)
  • Eigenlijk worden onze leerlingen tweetalig opgevoed. (Analoog/ digitaal- woordcultuur/ beeldcultuur)
  • Tegenwoordig is er veel kennis beschikbaar. Echter vele wegen leiden naar Rome.
  • We moeten leerlingen opleiden om te "reageren".
  • Er is een verschuiving van offline naar online naar mobiel.
  • De visie van de school op "digitale middelen" is heel belangrijk.
  • Een laptop is een tilbare pc. Een I-pad is meer te vergelijken met een mobiel. Je kan er maar een ding tegelijk mee. En dat is natuurlijk wel heel erg prettig in het onderwijs.
  • Ik ga een kampblog maken voor school. Misschien dat we in plaats van de WAPRO-website toch maar voor de blog moeten gaan.
We kregen nog wat andere ideeen om mee te werken:

  • earthquest, maak een virtuele tocht naar het een of ander. Bijvoorbeeld bij geschiedenis, archeologie in Rotterdam.

  • Google.docs. Werken aan een document en meteen publiceren op internet, afstad geen bezwaar.
  • Wiki.com: webite, waar je samen kan werken aan iets, je kan zien wie wat bijdraagt.
  • Stemkastjes verhogen de aandacht in de klas. Gezamenlijk proefwerk maken. Inzichtelijk maken hoe de kennis overkomt.
  • Documentaire/ beelden vangen en presenteren.

1 opmerking:

  1. Prima aantekeningen, maar probeer er wat dieper op in te gaan; op welke wijze inspireert het je?

    BeantwoordenVerwijderen