zaterdag 24 december 2011

`Masterpiece

Kan je een mooiere avond verzinnen om alvast wat aan mijn huiswerk te doen dan kerstavond. Afgelopen weken heb ik veel ingevallen en geprobeerd veel met het smartboard te doen op school. Ik ga daar dus zeker iets mee doen, een specialisatie dus.
de laatste keer heb ik aantekeningen gemaakt en wat ideeen op papier gezet. Deze zal ik even digitaal maken;

Begin op tijd met je masterpiece.
  • bepaal het onderwerp.
  • bepaal je onderzoeksvraag, neerzetten van je probleemstelling
  • theoretische onderbouwing
  • uitvoering in de praktijk
  • conclusies
  • aanbevelingen
  • presentatie.
Nou, klinkt simpel. Ik wil in ieder geval iets gaan doen met de toegevoegde waarde van TPACK in het PRO. Ik hoor regelmatig dat "oudere" leerkrachten niets hebben met dat digitale gedoe. Trek een vergelijking naar een arts. Stel dat een arts zo zou reageren op moderne dingen staat meteen de Telegraaf op zijn achterste poten. "Nee, je krijgt geen MRI-scan, want toen ik mijn opleiding kreeg hadden ze dat soort dingen niet!" Dat kan toch niet. Als docent moet je toch juist leuk vinden dat er nieuwe dingen zijn die je vak aantrekkelijker maken.

Ik ga om te beginnen het onderzoek van Joke Voogt e.a. over TPACK nog eens goed doorlezen.
Ik wil de beginsituatie van onze school gaan beschrijven. Bestuderen wat er al bekend is over TPACK in het praktijkonderwijs. En waar ik uit wil komen is dat ik kom te werken in een team dat bezig is actief met het inzetten van TPACK op school. Daarnaast is het onderzoek van Lynn Voogt (verwarrend, die Voogten) over het gebruik van digitale schoolborden ook heel interessant om als uitgangspunt te nemen. Zij geeft aan het eind van haar onderzoek wat aanbevelingen en geeft aan waar volgens haar vervolgonderzoek naar gedaan moet worden. Misschien wel een goed idee om dat vervolgonderzoek bij ons op school te gaan doen.


1 opmerking: