zondag 19 februari 2012

Bezoek aan “Beeld en Geluid” Hilversum, d.d. 14 februari 2012.

Ik was een keer eerder bij “Beeld en Geluid” geweest voor een dag over mediawijsheid. Al weer enkele jaren geleden. Ik heb internet altijd als iets leuks gezien en niet als iets gevaarlijk voor kinderen. Die dag werd ik bevestigd in mijn ideeën. Internet is leuk. Zorg dat kinderen media/ internet-wijs worden.

Vandaag werden we meegenomen naar het kantoorgedeelte. Dalida van Dessel gaf ons een presentatie over het hoe en waarom van “Beeld en Geluid”.

Hier een korte samenvatting:
Beeld en Geluid is ontstaan als een nationaal beeldarchief. Het is een cultureel erfgoed instelling. De subsidie die de overheid geeft is ook bedoeld voor het beheer (lees digitaliseren) en behoud van het beeld en geluid archief. Voor het toegankelijk maken van het archief wordt geen geld ontvangen. Er moet dus ook geld verdient worden. Dit gebeurt door beeldmateriaal ter beschikking te stellen aan zakelijke klanten. Er worden bijvoorbeeld ook Apps ontwikkeld die ons erfgoed in beeld brengen. “Je loopt in Amsterdam en je kan op het schermpje van je smartphone zien hoe het er vroeger uit zag...”

De bedoeling is dat B&G een Cultureel erfgoedknooppunt wordt. Er wordt een koppeling gemaakt met de databanken van andere archieven en musea.
Het basismateriaal wordt gratis aan de scholen ter beschikking gesteld. Voor meerdiensten zal betaald moeten worden. Je moet dan denken aan €1,85 per leerling per jaar. Teleblik is zo'n gratis dienst. Teleblik is bedoeld als databank voor docenten. Betaaldiensten zijn ED*IT voor leerlingen van het PO en Les2.0 voor leerlingen van het VO. Ik zal beide diensten moeten bekijken om te beslissen wat geschikt is voor het PRO.

Jose, de onderwijskundige, nam het stokje van Dalina over en heeft ons wat meer vertelt over "Les2.0". Het zag er heel goed uit.
De lessen zijn voldoen aan de eisen van VO Content.
De lessen worden kant en klaar aangeboden. Het is echter ook mogelijk om alleen vanuit een lesplan uit te gaan. De bronnen zijn dan al geselecteerd.. De lessen kunnen in een ELO gehangen worden. Ik denk alleen zo op het eerste gezicht dat het niveau te hoog is voor PRO-leerlingen. We hebben echter inlogcodes gekregen. Ik ga binnenkort maar eens een kijkje nemen en eventueel wat uitproberen.
We hebben een bladzijde vol educatieve websites meegekregen. Ga ik zeker bekijken en recenseren.

's Middags zijn we de Experience ingegaan. Op het Toppoppodium de Dolly Dots nagedaan. Mezelf laten fotograferen als Bassie. Polonaise gelopen als Willempie. En een presentatie gemaakt met wat doventolken op de achtergrond. Rikkie en Slingertje niet gevonden. Ik merkte ook dat ik liever dingen deed dan beeldmateriaal ging bekijken. Dat doe ik thuis wel op de pc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten