zondag 19 februari 2012

Vervolg smartbordles gevoel.

Afgelopen vrijdag heb ik de vervolgles over emotionele intelligentie gegeven.
Ik ben begonnen met een onderstaand filmpje te laten zien.



Wat doet deze mevrouw? Er werden wat emoties benoemd door de leerlingen. Vervolgens heb ik een vel papier uitgedeeld met de volgende emoties.
vrolijk, blij, uitbundig, gelukkig, boos, agressief, ontevreden, walging, afkeer, teleurgesteld, bezorgd, geschrokken, angstig, moedeloos, verdrietig, verbaasd. (De lijst in een excelbestand opgeslagen op SkyDrive) Op een Smartnotebookpagina heb ik een aantal filmpjes verzameld. Op youtube opgezocht en gedownload. Ja, dat kan ik tegenwoordig.
De leerlingen hebben kaartjes gemaakt van de afzonderlijke emoties. We hebben alle emoties besproken. Ik heb wel verteld dat er nog veel meer emoties zijn, maar we doen het nu maar even met deze.
We zijn de filmpjes gaan bekijken. Op het moment dat er een emotie zichtbaar was moesten ze het kaartje pakken. Het was een leuk gezicht om echt iedereen met de kaartjes in de weer te zien.
Leuk was te merken dat bij onderstaande filmpje in eerste instantie vooral de emotie blij werd genoemd.

De leerlingen kenden dit filmpje namelijk al. Na het bekijken van het filmpje werden echter emoties als afkeer en ontevreden enzo genoemd. Na de les kwam een leerling vertellen welke emoties zij bij mij waarnam. (Leuk!)
Ik heb het idee dat dit een goede TPAKles was. Ik ga de les nog beter uitwerken zodat mijn collega's de les ook kunnen geven.

1 opmerking: