vrijdag 10 februari 2012

idee voor smartboardles.

Vanmorgen lesgegeven aan klas2a en 2b. Voor onze leerlingen een hele moeilijke les over "Emotionele Intelligentie. Je brein, zelf kennis en beter omgaan." (uitgeverij Princep). Dit is een lesmethode. Er hoort een leerlingenboek bij. Het is pas uitgegeven en ik heb een exemplaar opgestuurd gekregen ter beoordeling.
Ik heb de eerste les gekopieerd. Ik denk namelijk dat de stof te moeilijk en te abstract voor onze leerlingen.
Tijdens het geven van de les merkte ik dat de stof de leerlingen wel interesseert. Er wordt op een gegeven moment over spiegelneuronen gepraat en het meevoelen met anderen als je ziet dat mensen pijn hebben.
Op het smartboard zijn we gaan kijken naar een compilatie van bloopers op youtube.



Je zag de leerlingen reageren. Afschuw, pijn, leedvermaak.... Allerlei emoties kwamen langs. Daar over gesproken. Leerling hebben ervaart dat je echt mee kan voelen met anderen. Iedereen was erg betrokken bij de les. Ik heb ook het idee dat de leerlingen echt snapten wat ik bedoelde.

De bedoeling is dat de volgende les de spiegelneuronen gebruikt worden. Je ziet twee pagina's met foto's van gezichten. Er is een lijst met emoties. Onze leerlingen hebben over het algemeen al moeite met het herkennen en benoemen van hun eigen emoties. Laat staan emoties bij anderen te zien.
Ik wil een smartboard les maken, waarbij een aantal emoties de revue passeren.
Misschien is het wel leuk om te kijken of je met de klas een (digitaal) memoriespel kan maken met allerlei emoties. Bijvoorbeeld: kaartje "blij", met fotokaartje "blij gezicht".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten